HAMBOII kalau cerita bab makan.. laju je nak ambil tahuuu yerdok.. Mana tidaknya ini kerana makanan sesuatu lokasi merupakan trademark utama setiap culture di sesebuah negara malah ia juga melambangkan citarasa keperibadian seseorang individu bak kata saintis marhaenn yang gagal menjadi astronomi tetapi berjaya dalam bidang gastronomi. Ewahhhh bahasa dewan pustaka.

Placeholder Image

Okay berbalik kepada makanan.. setiap kali sebut Thai Foods pasti semua asyik terpikir tomyam, siakap, somtam.. apa korang ingat diorang expert masak itu je ke? Oh tidak, sebenarnya banyak bebenoo masakan Thailand ni yang superr duperrr sedap, meletop-letop dibibir.. Jom kita tengok..

EMPAT PULUH Makanan yang patut dicuba

  1. Tom yum gung (ini merupakan masterpiece soup yang dihasilkan bersama gabungan shrimp, mushrooms, tomatoes, lemongrass, galangal dan kaffir lime leaves. Selain itu diletakkan juga santan untuk rasa pedas-pedas lemak)1165327921
  2. Gang Som Pak Ruam (awas.. ini bukan ruam yang menggatal itu yer tapi ini merupakan sup sayur masam-masam manis. Pak Ruam tu actually is a green beans)
  3. Gang Keow Wan (ohh bukan melibatkan mana-mana gangsta setiawan okay tapi ia merupakan thai green curry.. lebih kurang macam laksa thai tapi warnanya hijau.b0feb1_a8d709c7a16f4fb79bc6d0e71110a893
  4. Panang Gai (bukan hantu penanggal yer tapi ia adalah Red curry yang digaul bersama ayam goreng dan diletakkan dikitt santan)
  5. Gang Massaman (gang mana pulokk, nama pelik but the taste is good.. massaman ni merupakan kari manis ayam dan ada beberapa ubi kentang, sedikit cair)
  6. Gai Pad Pongali (lebih kurang macam nasi kakwok jugak. nasi putih dan on the top dihidangkan bersama sayur goreng telo)6543909259_e53a72516b_z
  7. Gang Jued (ini exactly macam sayur campur dan sekali pandang macam kuah kteow kungfuu. tapi awas, make sure order yang halal dan tak ada pork)
  8. Jim Jum (non halal.. ia merupakan claypot besar yang menghidangkan daging non halal.. tapi menjadi one of the most famous food untuk bukan muslim)
  9. Kao Na Phet (inilah nasi itik, dihidangkan dengan hirisan itik enak dan juga sup itik yang lazat.. anda patut cuba yer)116161193_3290568_ytka10_zt
  10. Kai Jiew Moo Saap (non halal but basically dia macam nasi bujang hahaha, nasi dan telor dadar, cumanya telor dadar itu digoreng dengan sos ikan dan dimasukkan pork. Jangan order pulak bagi muslim)
  11. Kao Niew Moo Yang (lagi sekali, juga tidak halal kerana ia merupakan pork panggang macam satey tapi dimakan dengan nasi putih)
  12. Moo Dad View (non halal kerana ia adalah daging pork panggang yang dimerinate dengan kicap soya)
  13. Yam Khor Moo Yang (non halal, ini merupakan salad daging pork, ia dihidangkan bersama salad segar seperti kerabu)
  14. Gai Yang (ayam golek ini mudah didapati di tepi jalan dan ia boleh dimakan bersama somtam atau pulut, sedap ouhhh)thai-style-grilled-chicken-rgb-copy1-640x426
  15. Kao Ka Moo (non halal, pork yang dikukus bersama kicap soya ini dihidangkan bersama nasi putih panas)
  16. Kao Mok Gai (lebih kuran macam nasi beriyani, nasi yang dihidangkan berwarna kuning dan dimakan bersama ayam)
  17. Kao Moo Dang (non halal, nasi putih dihidangkan bersama pork, sosej dan telur rebus. lebih kurang macam rojak cuma ada nasi dibahagian bawah)
  18. Kao Man Gai (ohh nama je kemainnn tapi sebenarnya ini adalah nasi ayam versi Thailand, sedap juga, anda patut cuba)
  19. Nam Tok Moo (non halal, lebih kurang seperti daging bakar cuma dimasak menggunakan pork. nama makanan ini bermaksud waterfall.
  20. Larb Moo (non halal, rebusan pork digaul bersama sos ikan dan pelbagai jenis daun. hidangan ini seperti salad)
  21. Pad Ga Pow Moo Kai Dow (Okay ini lebih kurang nasi putih yang dihidangkan bersama ayam padprik dan telur mata kerbau)kai_dow-3
  22. Gai Pad Met Mua Muang (yang ni pula macam ayam masak pedas, ada cili kering dan bawang tetapi dimasak menggunakan sos tiram)
  23. Plah Kah Pung Neung Manow (tudiaa nama, hang nak pi manowww? Okay actually ini merupakan ikan siakap masak stim macam selalu kita makan tuu)fish-with-lime-mark-wiens
  24. Gang Som Plah Chon (okay yang ni pula ikan yang digoreng ranggup dan dihidangkan dengan kuah mcm tomyam)
  25. Plah Plow (unik nama ni, ini merupakan ikan bakar yang sesuai dimakan bersama somtam atau pulut nasi. Rasa dia masin-masin masam tapi sedap) 7351865780_a315e57365_o
  26. Yam Plah Dok Foo (okay this one sos homemade kacang dan bawang dan dimakan bersama sotong celup tepung atau udang tempura)
  27. Som Tam (wuahh ini makanan wajib try bagi yang berkunjung ke Thailand, som tam merupakan rojak sayur yang pedas hasil gabungan cili, betik, kacang dan air limau.
  28. Kanom Jeen (ouhh nama je pelik tapi ini lahh laksa Thai. Noodles beras halus dimakan bersama kuah kari pekat ala masak lemak)kanom_jeen_namya_large
  29. Gai Pad King (lebih kurang seperti sayur campur cuma ditambah halia dan juga sos tiram untuk memberikan rasa kuat yang pekat dan mabelesss)
  30. Pad Pak Bung Nam Man Hoy (tudiaa nama kemain, actually this is kangkung goreng belacan tetapi dimasak dengan sos tiram dan bawang putih)
  31. Nam Prik Khapi (inilah sambal belacan ala siam yang mempunyai rasa super spicy)
  32. Pad See Eiu (non halal, ia merupakan mee goreng Thailand yang digaul bersama pork dan juga Chinese brokoli)
  33. Pad Thai (mohon jangan ingat ini PETAI yer.. kerana ia hanyalah sekadar nama tetapi hakikatnya Pad Thai ialah kteow goreng Thailand)
  34. Guay Teow Rhua (okay ini yang selalu kita makan even di Malaysia pun hadoo.. apa lagi kalau tak bukan, boat noodles. Sejenis mee halus yang dimakan bersama spicy soup. tetapi hati-hati kerana ada yang menggunakan pork sebagai bahan asas sup.boat-noodles-promo-bean
  35. Guay Teow Nuaa / Sen Lek (non halal, ia merupakan bihun sup yang mengandungi bahan asas dari pork)
  36. Guay Jab (non halal, sekali pandang macam kuah singgang atau masak keladi tetapi ia merupakan kteow sup crispy pork skin)
  37. Guay Teow Lui San (ini adalah spring rolls ala-ala popia vietnam tetapi berhati-hati ketika membeli kerana kebanyakkannya mempunyai isi daging pork)b6c4a8c58557b4da26bad964344e59b1
  38. Cha Yen (Haaa cia cia cia.. biarpun ia bukanlah makanan tetapi hanya minuman, namun keenakan rasa teh dari Thailand tidak lagi disangkal.. sedap bohhh)
  39. Kao Niew Ma Moang (amboi nama kemainnn.. ini lahh pulut mangga yang sedap manis lagi lemak berkrim tuuu)
  40. Sang Kaya Fug Tong (wuahh sang kaya mana? Hahaha ini adalah medium pumpkins yang dijadikan dessert. Didalam pumpkins diletakkan gula kastard dan dibelah seperti pizza untuk dimakan apabila siap diproses..poprobovat-v-tailande-iz-edy-tom-yam-goong-sang-kaya-1024x680

Itu dia 40 makanan yang meraih tempat tertinggi di Thailand. Maaf lah yer kerana dalam list ada makanan yang non halal kerana list ini dikeluarkan dari CNN.

Bagi muslim, anda boleh mengetahui serba sedikit nama makanan yang halal dan tidak halal. Ianya akan menjadi mudah untuk anda travel ke Thailand pada bila-bila masa. Idoklaa kena tipu yerdokk

Jangan marah yerr.. Selamat mencuba keunikkan makanan di Thailand. Jomm book percutian anda bersama kami. Harga komfemm murahh dan berpatutan. Jadi apa lagi..

Think Thailand, Click Thaitrips | http://www.thaitrips.com.my